Monday 19 March 2012

myMetro | Ibu Dirang rayu bekas suami diberi kerakyatan





PASIR GUDANG: Ibu kepada Nurul Nadirah Abdullah atau Dirang, Roselyn Alan, 25, merayu pihak berkuasa mempertimbangkan permohonan bekas suaminya untuk menetap di negara ini dan mendapat hak kerakyatan Malaysia.
Rayuan itu dikemukakan Roselyn dengan alasan bekas suaminya, Handry Yongot, 36, yang juga bapa kandung Dirang, tiada saudara-mara di Filipina kerana dibesarkan di Kota Kinabalu, Sabah, sejak kecil.

“Saya mohon jasa baik kerajaan jika boleh berilah peluang dia tinggal di sini kerana dia sendiri tidak tahu asal usulnya di Filipina.
“Selain dibesarkan di Sabah dan tidak tahu hala tuju di Filipina, dia masih mempunyai seorang anak iaitu Mohd Hafis berusia enam tahun di sini.

“Saya faham dan sedar, pihak berkuasa banyak memberi kelonggaran, namun berharap sangat rayuan ini diterima kerana dia baru saja kehilangan anak akibat kes pembunuhan (Dirang).

“Saya bimbang, sekiranya dia dihantar pulang ke negara asalnya, lebih sukar baginya untuk bertemu satu-satunya anak kandung kami yang masih hidup,” katanya.

Roselyn berkata, bekas suaminya pernah memohon mendapatkan kerakyatan negara ini, malangnya permohonannya tidak diluluskan atas beberapa faktor.

“Apa yang saya tahu, dia pernah memohon, namun permohonannya ditolak dengan alasan maklumat ibu bapanya kurang jelas.


“Berikutan itu, Handry hanya diberikan dokumen sementara untuk menetap di negara ini. Bagaimanapun, saya terkejut selepas dimaklumkan dia tidak mempunyai sebarang dokumen perjalanan sah,” katanya.

Sebelum ini, Handry direman seminggu bagi membantu siasatan kes pembunuhan kejam anaknya dan pemeriksaan mendapati dia tiada sebarang dokumen perjalanan sah.

Semalam, Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin mengesahkan lelaki warga Filipina itu dijangka dibebaskan sebelum diserahkan kepada Jabatan Imigresen untuk tindakan selanjutnya.

















myMetro | Ibu Dirang rayu bekas suami diberi kerakyatan

No comments:

Post a Comment

Feeds

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...