uwaaaaaaaaaaaaa rasa mcm nk menangis aku bila iphone aku tertiba je padam takde sebab, nak kata jatuh pun x... terus xde mood nak wat keje,
sedey pilu ati aku nih... aku pong try call num hp aku gune tepon ofis, call ader bunyi dering, tp aku tgok iphone aku xde tindak balas..gelap aje gegar pun x... dah aku ckp tepon opis aku yang rosak, aku call member umah aku suh try pulak call hp aku gune hp die, die kata dpt call xde org angkat..uwaaaaaaa maknanyer hp aku la rosak... aku ingat bateri kong..tp.....:( :( :(

aku pun dah pk nak bawak balik la gi kedai yang aku beli tu... esok nak MC katanyer hehe, tp sambil2 tu aku cube try google cari cara nak selesaikan mslh hp aku ni...dan akhirnya aku berjayaaaaaaa.. kalau nak tahu korang ikut langkah kat bawah ni okey!!

iPhone anda tiba-tiba tidak berfungsi?  mati atau Crash dan hang ketika akan dinyalakan? Penyebabnya mungkin bermacam-macam, maybe kerana proses Jailbreak yang tidak sempurna ataupun korang ada menginstall sebuah aplikasi yang menyebabkan iPhone korang tidak boleh booting. Dan  korang  hanya melihat logo iPhone berwarna putih berlatar belakang hitam, pas iPhone dinyalakan dan semua tombol tidak berfungsi @ iPhone  korang  Crash atau Hang dan tidak mau berjalan sebagaimana mestinya.


Ikuti langkah sederhana berikut jika iPhone 
korang  tidak mau booting.

o    Lakukan hard reset terhadap iPhone anda (tekan tombol Home dan Sleep sampai layar mati)

M  USB kabel ke iPhone anda dan jalankan iTunes
o    sekarang Masukkan Usb ke iPhone dan PC/Laptop

 cC     Caranya : Tekan Tombol Home dan Sleep selama 10 saat serentak (ingat 10 saat!), setelah sepuluh saat lepaskan tombol Sleep dan tekan terus tombol Home untuk 10 saat lagi (jika  korang  melakukan ini semua dengan benar dan waktu yang tepat) maka akan muncul pesan dari iTunes seperti ini.

o    Bila  korang  tidak mendapatkan pesan seperti itu, ulangi langkah ke-3 ini, sampai  korang  mendapatkan pesan seperti diatas pada iTunes korang .
o    Setelah langkah 3 berhasil, iTunes akan mulai merestore firmware iPhone  korang  ke posisi default alias originis firmware
o    Setelah proses restore selesai, iPhone akan reboots dan jika iPhone anda masih connect ke iTunes, begitu nyala, iTunes akan menawarkan proses restore dari Backup iPhone yang telah korang buat (yang akan mengembalikan contact, music, video, photo dan aplikasi), jika korang sebelumnya pernah me-backup iPhone korang, sebaiknya pilih option ini.
o    Proses restore dari back up iPhone korang ini akan berlangsung kurang lebih 2 sampai 3 jam, jadi sebaiknya korang bersabar.
o    Begitu selesai, iTunes akan memberitahukannya kepada korang dan iPhone akan reboot kembali
o    Proses selanjutnya, sinkronisasi iPhone korang iTunes korang, jika iPhone telah berjalan dengan normal maka proses sinkronisasi pun tidak akan menghadapi masalah.
o    Selamat, iPhone korang berjalan normal kembali.

***********tapi aku nasib baik sebab pas 3x aku tekan serentak tombol home & sleep tu(10sec) terus Hp aku nyala logo "apple" baru la okey...
         Semoga Korang Pun Berjaya ye